Zündapp voetschakeling
met trekkogels.
Na vele vragen over de voetschakeling
hoe de voetschakel as in elkaar zit en hoe deze afgesteld dient
te worden hier een beschrijving:
Hierbij wordt uitgegaan dat
de voetschakelas uit het motorblok is gehaald !
Demontage en montage van de
voetschakelas:
het montage verloop is afgebeeld
in afbeelding 1:
Afbeelding :1
In palhouder C bevinden zich
beide schakelpallen D met veer. Daaroverheen grijpt schakelklok
B en boven de schakelklok B bevind zich palring A met trekveer.
Het geheel wordt bijeengehouden door een borgring. Bij beschadiging
van de voetschakelas zijn complete ruilassen verkrijgbaar, echter
kan ook de trekveer afzonderlijk worden geleverd.(afbeelding 1)
afbeelding 2
Afzonderlijke onderdelen van
de voetschakelas:
A) Palring, B) Schakelklok,
C) Voetschakelas, D) Schakelpal, E) Trekveer, F) Borgring, G)
Veer, H) Halfronde niet, I) Drukveer, J) Tapbout ( afbeelding
2)
afbeelding 4
Voetschakelas, met schroefdraad
voor afstelklok, met bescherming in de bankschroef klemmen. Schakelklolk
met behulp van doorslag o.i.d zo verdraaien dat halfronde niet
(H), drukveer (I), en tapbout (J) weggenomen kunnen worden. Daarna
bovenste borgring verwijderen. (afbeelding 4)
afbeelding 5
De schakelklok onderaan vastgrijpen
zodat na het optillen darvan, in verbinding met de palring, de
onder druk staande schakelpallen kunnen worden opgevangen. (afbeelding
5)
afbeelding 6
Inzetten van de schakelpallen
en schakelpalveren in de daarvoor bestemde uitsparingen in de
voetschakelas. Daarbij opletten, dat de grote zijvlaktes van het
afgeschuind schakelpallen naar de cilindrische stipt in de palhouder
wijzen. (afbeelding 6)
afbeelding 7
Ter vergemakkelijking van
de montage kan de huls SKA-301 gebruikt worden, die over de schakelpallen
wordt geschoven en deze in de ingedrukte stand houden., (afbeelding
7)
afbeelding 8
Opzetten van de schakleklok
op de voetschakelas en tegelijkertijd de schakelpallen naar binnen
drukken. Het aanzetstuk aan de schakleklok met de uitsparingen
voor de binnenste arreteringen moet zich aan de zijde bevinden
van de cilindische stift van de voetschakelas. Het opzetten word
vergemakkelijkt door het kantelen van de schakelklok of met behulp
van de huls uit afbeelding 7. (afbeelding 8)
afbeelding 9
Inzetten van de trekveer in
de palring. Daartoe bovenste einde van veer in onderste uitsparing
en onderste einde in bovenste uitsparing onder spanning in de
ring plaatsen. Het is aan te raden om met een tangetje wat te
helpen, zodat de veereinden ver genoeg in de uitsparingen reiken.
Nu met een schroevendraaier, tang of ander hulpmiddel de veer
wentelen. Dat kan worden ondersteund met een tweede schroevendraaier,
waarme de veer gedurende het wentelen naar de uitsparingen wordt
gedrukt. (afbeelding 9)
afbeelding 10
Opzetten van palring met de
gemonteerde trekveer op voetschakelas. Opletten, dat de cilinrische
stift in de palhouder van de voetschakelas door beide benen van
de trekveer voert. Juistheid van montage controleren, of na inzetten
van steunbout SKA-213 in uitsparing van de steunbout, deze naar
beide zijden verend beweegbaar blijft (afbeelding 10)
Afbeelding 11
Na plaatsing van borgring
in zijnuitsparing van de schakelas wordt de palring zo gedraaid,
dat de zijdelingse boring voor opname van de halfronde niet (H),
drukveer (I) en tapbout (J) vrij wordt. Na het inzetten van deze
onderdelen in de genoemde volgorde moet de palring weer zo worden
gedraaid, dat de tapbout in de uitsparingen voor binnenste arretering
van de schakelklok in zijn ruststand komt. Voor de montage van
de voetschakelas ook hier de tweede versnelling inschakelen. (afbeelding
11)
Het inbouwen en afstellen
van voetschakelklok:
Afbeelding 12
Voetschakelas in de daarvoor
bestemde lagering in de kickstarteras zetten. Hierbij opletten
dat de schuine groef van de schakelklok met het overeenkomende
tegenstuk van de schakelvork en de uitsparing van de palring over
de pen in het rechter carter grijpt. Geneomde pen mag niet meer
dan 7,5 mm boven het vlak van het carter uitsteken. Alle bewegende
delen moeten worden geolied. (afbeelding 12)
Vervolgens koppelingdeksel
monteren en vastschroeven.
De afstelling:
Afbeelding 13
Afstellen van de voetschakelas:
De voetschakelas heeft maar een geringe speling. Voor begin van
het afstellen de tweede versnelling inschakelen. Daarna de as
tot aanslag naar links drukken ( in rijrichting gezien). Daarna
afstelklok opschroeven tot aan het carter zonder de as axiaal
te veranderen. (afbeelding 13)
Afbeelding 14
Voetschakelas naar rechts
trekken en onder het tellen van het aantal KWART slagen de afstelklok
tot aan het carter verder draaien . Nu de afstelklok de HELFT
van het aantal getelde kwart slagen weer terugdraaien en met de
bijbehorende schroeven en plaatjes de afstelklok aan het carter
bevestigen.
Last modified 02-09-2001 ©
T.Wildeman all years.