Zündapp Restauratie Sport-Combinette Type 515-041 uit 1965:

Zo werd hij aangeboden op een veiling:

Thuis aangekomen eerst de "aanwinst"maar in de tuin onder een zeil gezet en alle losse delen in de schuur gezet:

In deze staat het lijk slechter dan het is de machine was bijna compleet allen de "vergasser-gitters" ontbreken nog.

na vele uren glasparelen en gronden schuren en spuiten maar ook beurzen bezoeken en onderdelen kopen ben ik nu zo ver dat hij eindelijk op zijn nieuw gespaakte wielen staat de tank en het voorspatboord moet nog aan begonnen worden alsmede de versnellingspook en kickstarten moeten nog opnieuw verchroomd worden was ik in de gauwigheid even vergeten mee te geven maar dit doen we van de winter wel als hij in het"vet" staat.

Ja, hier zoeken we nog steed naar de juiste teller heb helaas al 3 stuks gekocht maar deze zijn te klein!

Type plaatje originele!

Mijn Hulp:

"Testrit" door de jonge heer Wildeman die steed maar weer mee wil helpen met "draaien " hiermee bedoeld hij het los en vast draaien van boutjes en moertjes het optappen van de schroefdraad alsmede het demonteren van de gehele bromfiets ,het las- en slijpwerk vond ie maar niets maar moterrijden zoals ie het zegt wel altijd hulp dus en die paplepel is ook al niet echt meer nodig aleen ben je wel eens wat doppen kwijt van de kleine doppendoos na lang zoeken waren ze boven water en waar : in de zadelpen van de combinette type 428 dus konden we die ook weer uit elkaar halen en hadden we het gereedschap weer kompleet.

TIPS:

Binnenzijde kettingkast:

Neem een stukje dekzeil kleur grijs overtekenen uitknippen en alleen aan de bovenzijde met een holpijp 3mm gaatjes maken aan de onderzijde gaan er de parkertjes doorheen.

Standaard:

Las aan de buitenzijde over de gaten waar de pen van de standaard door heen gestoken word: 2 RVS carrosserieringen en het geheel zit als een huis !

Spaken:

Demontage : draai de spaken er gelijkmatig uit d.w.z niet de naaf er uitknippen dan kun je de velg meestal weggooien !

Bij het monteren van spaken idem, gelijkmatig aandraaien een oude voorvork oid nemen waar je het wiel in kunt zetten stripjes er aanmaken die je af kunt stellen om te kijken of het geheel niet ovaal en krom is.

later meer.

Last modified 24-06-2002 © T.Wildemann all years