Zündapp Restauratie
Sport-Combinette Type 515-041 uit 1965:
Zo werd hij aangeboden op
een veiling:
Thuis aangekomen eerst de
"aanwinst"maar in de tuin onder een zeil gezet en alle
losse delen in de schuur gezet:
In deze staat het lijk slechter
dan het is de machine was bijna compleet allen de "vergasser-gitters"
ontbreken nog.
na vele uren glasparelen en
gronden schuren en spuiten maar ook beurzen bezoeken en onderdelen
kopen ben ik nu zo ver dat hij eindelijk op zijn nieuw gespaakte
wielen staat de tank en het voorspatboord moet nog aan begonnen
worden alsmede de versnellingspook en kickstarten moeten nog opnieuw
verchroomd worden was ik in de gauwigheid even vergeten mee te
geven maar dit doen we van de winter wel als hij in het"vet"
staat.
Ja, hier zoeken we nog steed
naar de juiste teller heb helaas al 3 stuks gekocht maar deze
zijn te klein!
Type plaatje originele!
Mijn Hulp:
"Testrit" door de
jonge heer Wildeman die steed maar weer mee wil helpen met "draaien
" hiermee bedoeld hij het los en vast draaien van boutjes
en moertjes het optappen van de schroefdraad alsmede het demonteren
van de gehele bromfiets ,het las- en slijpwerk vond ie maar niets
maar moterrijden zoals ie het zegt wel altijd hulp dus en die
paplepel is ook al niet echt meer nodig aleen ben je wel eens
wat doppen kwijt van de kleine doppendoos na lang zoeken waren
ze boven water en waar : in de zadelpen van de combinette type
428 dus konden we die ook weer uit elkaar halen en hadden we het
gereedschap weer kompleet.
TIPS:
Binnenzijde kettingkast:
Neem een stukje dekzeil kleur
grijs overtekenen uitknippen en alleen aan de bovenzijde met een
holpijp 3mm gaatjes maken aan de onderzijde gaan er de parkertjes
doorheen.
Standaard:
Las aan de buitenzijde over
de gaten waar de pen van de standaard door heen gestoken word:
2 RVS carrosserieringen en het geheel zit als een huis !
Spaken:
Demontage : draai de spaken
er gelijkmatig uit d.w.z niet de naaf er uitknippen dan kun je
de velg meestal weggooien !
Bij het monteren van spaken
idem, gelijkmatig aandraaien een oude voorvork oid nemen waar
je het wiel in kunt zetten stripjes er aanmaken die je af kunt
stellen om te kijken of het geheel niet ovaal en krom is.
later meer.
Last modified 24-06-2002 ©
T.Wildemann all years