Het einde van Zündapp in München Duitsland:

Toen Zündapp-directeur Dr Dieter Neumeyer(54) op 10 augustus 1984 onder het dossiernummer 32 VN 28/84 uitstel van betaling aanvroeg voor Zündapp-Werke GmbH stond voor hem op dat moment al vast dat dit het faillisement en dus het einde van Zündapp betekende. Hij was zelf hier de grondlegger van .Zündapp had 35 Miljoen D-Mark schulden waarvan 25 miljoen bij de huisbankiers en 10 miljoen bij de toeleveranciers. In 1982 had Neumeyer de onderneming gesplitst in een bedrijfs en administratieve/directie onderneming hij had resultaten allen vergeleken tussen moeder en dochter!!!! De waardevolle onroerende-goederen had men tijdig uit de onderneming gehaald. Over de waarde van de onroerende-goederen heeft Neumeyer niets bekend gemaakt, maar experts hebben de waarde hoger ingeschat als het schuldbedrag. Dit betekende voor eventuele overname van de productie-afdeling ook de overname van de schuld van 35 miljoen Duitse marken en verden niets. Als geinteresseerden hebben de volgende ondernemingen zich gemeld allereest uit Oostenrijk Puch-Steyr-Daimler(nu Piaggio) en de Indische Enfield-groep die ook nu heden tendage ook nog Zündapp bromfietsen in licentie bouwd. Geen Jappanners of de BMW-groep of de Sachs-groep (waarmee men in het begin van de jaren tachtig nog mee wilde fuseren) waren in zundapp geinteresseert. Nadat vastgesteld was dat geen andere onderneming geinteresseert was in Zündapp om de onderneming over te nemen en een doorstart mogelijk te maken kwam er midden september een Iraanse onderneming op de proppen die 12 miljoen Duitse-Marken bood voor de totale productie afdeling om de complete fabriek te demonteren en in Iran weer op te bouwen. Maar dit ging ook niet door omdat uit een hele andere hoek namelijk uit China een bod van 15 Miljoen Duitse-Marken kwam . Met dit bod was het lot van Zündapp in München bezegeld. Resultaat: inpakken en wegwezen. Op 10 Oktober ruim 14 maanden na sluiting van de fabriek in München waren alle 1200 productiemachines en tekeningen ingepakt en was de fabriek leeg. Deze machine's zijn met de Transiberische spoorverbinding ruim 12000 kilometer verder getransporteert,weer uitgepakt en is er weer een fabriek van gebouwd. Deze fabriek staat op ongeveer 120 kilometer van Peking in China. Eind 1986 liepen er in China weer Zündapp's van de band.

Het leeghalen van de fabriek door het Chinese team:


Klik op de foto's voor een groter formaat

TOEVOEGING 04-01-2000:

Dit is helaas nu gedeltelijk niet meer het geval volgens de laatste informatie heeft HONDA de assemblage fabriek overgenomen en lopen hier Thans GEEN Compleet samengebouwde Zündapp's meer van de band !! Wel Honda's die wel heel erg veel overeenkomsten hebben met de laatst gebouwde Zündapp's. Wel worden er als vanouds nog steeds Complete motorblokken van het merk Zündapp geproduceert en geassembleert in een productie hal die op ongeveer 7 Km afstand gelegen van de (oude)assemblage hal, dit is nog steeds de hal waar men in Oktober1985 begonnen is!! Op Speciaal verzoek en op bestelling worden er nog steeds Complete Zündapps gebouwd maar dit is in beperkte mate en op basis van kleine serie's

 

last update 16-12-2006 © T.Wildeman all years