|
Toen Zündapp-directeur Dr Dieter Neumeyer(54) op 10
augustus 1984 onder het dossiernummer 32 VN 28/84 uitstel van
betaling aanvroeg voor Zündapp-Werke GmbH stond voor hem
op dat moment al vast dat dit het faillisement en dus het einde
van Zündapp betekende. Hij was zelf hier de grondlegger van
.Zündapp had 35 Miljoen D-Mark schulden waarvan 25 miljoen
bij de huisbankiers en 10 miljoen bij de toeleveranciers. In 1982
had Neumeyer de onderneming gesplitst in een bedrijfs en administratieve/directie
onderneming hij had resultaten allen vergeleken tussen moeder
en dochter!!!! De waardevolle onroerende-goederen had men
tijdig uit de onderneming gehaald. Over de waarde van de onroerende-goederen
heeft Neumeyer niets bekend gemaakt, maar experts hebben de waarde
hoger ingeschat als het schuldbedrag. Dit betekende voor eventuele
overname van de productie-afdeling ook de overname van de schuld
van 35 miljoen Duitse marken en verden niets. Als geinteresseerden
hebben de volgende ondernemingen zich gemeld allereest uit Oostenrijk
Puch-Steyr-Daimler(nu Piaggio) en de Indische Enfield-groep die
ook nu heden tendage ook nog Zündapp bromfietsen in licentie
bouwd. Geen Jappanners of de BMW-groep of de Sachs-groep (waarmee
men in het begin van de jaren tachtig nog mee wilde fuseren) waren
in zundapp geinteresseert. Nadat vastgesteld was dat geen
andere onderneming geinteresseert was in Zündapp om de onderneming
over te nemen en een doorstart mogelijk te maken kwam er midden
september een Iraanse onderneming op de proppen die 12 miljoen
Duitse-Marken bood voor de totale productie afdeling om de complete
fabriek te demonteren en in Iran weer op te bouwen. Maar dit ging
ook niet door omdat uit een hele andere hoek namelijk uit China
een bod van 15 Miljoen Duitse-Marken kwam . Met dit bod was het
lot van Zündapp in München bezegeld. Resultaat: inpakken
en wegwezen. Op 10 Oktober ruim 14 maanden na sluiting
van de fabriek in München waren alle 1200 productiemachines
en tekeningen ingepakt en was de fabriek leeg. Deze machine's
zijn met de Transiberische spoorverbinding ruim 12000 kilometer
verder getransporteert,weer uitgepakt en is er weer een fabriek
van gebouwd. Deze fabriek staat op ongeveer 120 kilometer van
Peking in China. Eind 1986 liepen er in China weer Zündapp's
van de band.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOEVOEGING 04-01-2000:
Dit is helaas nu gedeltelijk niet meer het geval volgens de laatste informatie heeft HONDA de assemblage fabriek overgenomen en lopen hier Thans GEEN Compleet samengebouwde Zündapp's meer van de band !! Wel Honda's die wel heel erg veel overeenkomsten hebben met de laatst gebouwde Zündapp's. Wel worden er als vanouds nog steeds Complete motorblokken van het merk Zündapp geproduceert en geassembleert in een productie hal die op ongeveer 7 Km afstand gelegen van de (oude)assemblage hal, dit is nog steeds de hal waar men in Oktober1985 begonnen is!! Op Speciaal verzoek en op bestelling worden er nog steeds Complete Zündapps gebouwd maar dit is in beperkte mate en op basis van kleine serie's