Bromfiets kenteken informatie :

Door de perikelen omtrend het kenteken heb ik de volgende vraag voorgelegd bij de RDW:

Kan ik een Mofa Moped of Mokick uit Duitsland (een van de EU landen dus) waarvan het type een aantoonbaar vergelijkend zogenaamde "Algemeine Betriebserlaubnis" heeft waar in staat dat dit type in Duitsland is toegelaten voor 40 Km/h dus voor NL begrippen een bromfiets zonder problemen laten schouwen ? graag een reactie van uw zijde.

Reactie RDW:

U kunt een bromfiets die als type is toegelaten in Duitsland niet via een schouwing laten voorzien van een kenteken. De schouwingsprocedure is bedoeld voor Nederlands en/of Europees typegoedgekeurde bromfietsen.

Bouwjaar voor 1974:

Uitzondering hierop is een bromfiets met een bouwjaar van vóór 1974 zonder typegoedkeuring. Deze kunt u wel via de schouwprocedure laten kentekenen.

Aanvulling van de webmaster:

De praktijk heeft reeds uitgewezen lezende een geval van een type 433 uit 1961 dat men alsnog aanvullende gegevens wil hebben bij de RDW zoals een bewijs dat de constructiesnelheid lager is als 45 k/mh alsmede framenummerlijsten en reklamefolders om eventueel een bouwjaar vast te kunnen stellen..

Bouwjaar na 1975

Wanneer u een bromfiets heeft met een bouwjaar van 1975 of later zonder Nederlandse of Europese typegoedkeuring dan kunt u deze voor een importkeuring aanbieden bij een van de keuringsstations van de RDW. Tijdens de keuring zal men u vragen de herkomst aan te tonen en aan te tonen dat het voertuig aan de Nederlandse definitie van een bromfiets voldoet.

Aanvulling van de webmaster:

Hier zie ik geen andere oplossing dan eventueel een NL frame te zoeken en alles over te zetten of te gaan voor een importkeuring gezien er op dit moment een run bestaat op NL-frames en waarschijnlijk de kosten om het even liggen zou ik gewoon voor de importkeuring gaan deze ligt volgens de RDW site ergens tussen de 45 en 70 euro en je hoeft dan NIET te schouwen alle andere kosten zoals: leges ,weging , kentekepapieren en nummerplaat komen hier
dan nog bij.

Wat te doen als U een brief terug krijgt van de R.D.W met aanvullende vragen:

Wat ik dus gedaan had in antwoord op hun verzoek om bewijs:
brommer van vòòr 1974, en definitie Ned.brommer (cilinderinhoud & max.constructiesnelheid) is:

Brief geschreven met bijlagen & verzoek als dit onvoldoende bewijs is om kentekenbewijs te krijgen of ze mij dan binnen de 4weken termijn willen bellen:

De volgende Bijlagen had ik bij mijn brief mee gezonden aan de R.D.W:

1 Foto maken van frameplaatje (voor bouwjaar & framenummer)
2 Foto maken van motorblok (voor cilinderinhoud)
3 Fotomaken van (restant) Goedkeuringstickertje
4 Uitdraaitje maken van de technische gegevens (zodat te zien is dat het een X- model is en deze 49,9cc hoort te hebben)
5 Uitdraaitje maken van tech.gegevens (voor soort frame, maar niet te zien wat maximumconstructiesnelheid is!)
6 Uitdraaitje maken van de juiste folder en de tekst "bromfiets"onderstrepen
7 uitdraaitje maken Typegoedkeurblad

Dit was het resultaat:

Na 2,5 week nu kentekenbewijs opgestuurt gekregen, maar het goedkeuringnummer hebben ze er niet op overgenomen!!Dit hebben ze leeg gelaten, lekker belangerijk dus? Nou ja ik heb nu wel mijn BROMMER kenteken. (schouwing was op 2september)

Na 31 Oktober 2006:

Is alleen een keuring bij de RDW nog mogelijk zorg er voor dat u uw voertuigen voor deze datum hebt laten schouwen en op kenteken heeft laten zetten !

Type goedkeurnummers verschillende modellen:

 Link naar Typegoedkeurlijst Zündapp

Heeft u nog aanvullende informatie Mailen A.U.B.

Bij meer info word dit aangevuld.

 

Last modified: 22-10-2005 © T.Wildeman