Dit is de Zündapp waar Stephan Dörflinger in 1984 wereldkampioen mee geworden is !! kort voor het einde van het wegrace seizoen ging de Zündapp fabriek falliet waarna motor zakenman Mike Krauser hier nog sponsor, de race afdeling overnam en hier nog enkele jaren de 80 cc heeft voorzien van de bekende "Zündapp" wegracers onder de naam Krauser . Het verhaal gaat dat het originele ontwerp niet van Zündapp is maar afkomstig is uit de eerdere falliete boedel van Kreidler(1982) dit omdat het model zeer veel overeenkomsten vertoont met het Kreidler-consept daar deze wegracer uitgerust is met een motor met liggende cilinder en die had zundapp volgens zeggen nog nooit gebouwd!! (dit is echter niet zo want diverse automaten hadden immers een liggende cilinder) Dit verhaal is echter een beetje anders Zowel Rijder als ontwerper van de motor(rijder Dörflinger en tuner Rittberger) werkten al samen voor Kreidler in de racerij toen bekend werd dat de 50 cc zou ophouden te bestaan is Rittberger reeds met de ontwikkeling van een 80 cc motor begonnen wat uiteindelijk resulteerde in een 80 cc motor gebouwd door RIMOTU , een doorontwikkeling van de 50cc motor welke ook door RIMOTU geleverd en geconstrueerd was gedurende het laatste race seizoen van de 50 cc waarbij Kreidler de laatste 2 jaren 1982 en 1983 wereldkampioen is geworden met als rijder: Stephan Dörflinger en motorleverancier: RIMOTU.
![]() |
|
![]() |
|
Zündapp maakte officieel haar wegrace debuut in 1983 nadat eerder al wereltitels waren behaald in de enduro en cross classe voor 1983 stond het europeeskampionschap op het programma welke glansrijk door Hubert Ablold werd binnengehaald. De Zündapp bleek al gauw snel en betrouwbaar. Stepan Dörflinger reed de zündapp in enkele internationale races en kwam tot de conclusie dat het Bakker ruggegraatvakwerk frame niet optimaal was en hierdoor kreeg de Zwitser Louis Christen de opdracht een rijwielgedeelte voor Zündapp konstrueren . De Zwitser had hier wel oren naar maar wilde eerst 10 bestelde zijspan combinaties afbouwen Toen dit alles gereed was begon Christen aan zijn eerste soloproject en vlak voor de openings GP was de LCR-Zündapp gereed. Net als bij de zijspannen is het monocoque gelijmdZündapp maakte officieel haar wegrace debuut in 1983 nadat eerder al wereltitels waren behaald in de enduro en cross classe voor 1983 stond het europeeskampionschap op het programma welke glansrijk door Hubert Ablold werd binnengehaald. De Zündapp bleek al gauw snel en betrouwbaar. Stephan Dörflinger reed de zündapp in enkele internationale races en kwam tot de conclusie dat het Bakker ruggegraatvakwerk frame niet optimaal was en hierdoor kreeg de Zwitser Louis Christen de opdracht een rijwielgedeelte voor Zündapp konstrueren . De Zwitser had hier wel oren naar maar wilde eerst 10 bestelde zijspan combinaties afbouwen Toen dit alles gereed was begon Christen aan zijn eerste soloproject en vlak voor de openings GP was de LCR-Zündapp gereed. Net als bij de zijspannen is het monocoque gelijmden gepopnageld.
![]() |
Op de voorgrond het LCR-frame en op de achtergrond het Bakker frame. |
In het frame zit behalve het veerelement ook de rubberen benzinetank. Na een wat aarzelend begin bleek de Zündapp toch verreweg de snelste machnine te zijn. Dit resulteerde niet alleen een eerste en tweede plaats in de eindstand van het wereld-kampioenschap maar ook het winnen van de merkentitel. Maar helaas met dit laatste feit kon Zündapp weinig uitvoeren omdat helaas ook deze duitse motorfietsen fabrikant op 10 augustus 1984 falliet ging.
De 80cc wegracers bleven echter voor de sport behouden omdat .... ze gekocht werden door Krauser. Herbert Rittberger kon zo doorgaan met de ontwikkeling voor 1985. Bovendien heeft men in 1985 een kleine serie productie-racers gemaakt.
![]() |
Stephan Dörflinger: Stephan Dörflinger |